Dogs and donkeys - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marloes - WaarBenJij.nu Dogs and donkeys - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marloes - WaarBenJij.nu

Dogs and donkeys

Blijf op de hoogte en volg Marloes

27 Januari 2013 | Kenia, Ukunda

Hoogste tijd voor weer een blog, al ben ik op het moment een beetje inspiratieloos, ik wil jullie toch even op de hoogte houden.
Ik ben nog steeds in Kenia, zoals ik het nu gepland heb tot vrijdag. 1 februari wil ik naar Rwanda vliegen. Plannen dus gewijzigd in de afgelopen weken want las net mijn vorige blog terug en daar schreef ik nog dat ik met de bus naar Uganda wilde.
Heb me bedacht dat het echter logischer is om naar Rwanda te vliegen, daarna Uganda en dan met de bus terug naar Kenia. Omdat ik toch weer in Kenia wil eindigen.
Ik wacht nu nog op een antwoord op mijn visumaanvraag en als dat goedgekeurd wordt kan ik een ticket boeken.
In Rwanda kan ik de eerste dagen bij iemand thuis verblijven, die in de hoofdstad Kigali woont.
Laurence, een collega van Jorisse, komt uit Rwanda en ik kan bij haar vriendin verblijven. Erg fijn!
Heb erg veel zin in Rwanda!

Maar zover is het nog niet, want nu dus nog in Kenia.
Nog altijd druk met de pups en dat zijn er steeds meer geworden bij de cottages. Tiger en Maxx die in Kebene zelf verbleven hebben we na een week hierheen gehaald. Er werd niet goed voor ze gezorgd daar en ze vertoonden zelfs al wat vals gedrag, Dat hebben we hier snel afgeleerd en het gaat erg goed met ze. Vorige week is Kiara daar bij gekomen. Zij was erg ziek en bleek een probleem met haar lever te hebben. Afgelopen week de dierenarts dagelijks bezocht met haar en het gaat al stukken beter. Ben blij dat we haar niet hebben opgegeven. Ze wordt dan ook gruwelijk verwend en krijgt veel liefde en aandacht. Als ik vertrek naar Rwanda gaat ze naar Arianne, die gelukkig besloten heeft haar zelf te houden.

Tussen alle puppy perikelen door was het ook weer even tijd voor mezelf. Ik ben een weekje op ‘vakantie’ geweest naar Lamu. Het eiland van de donkeys.
Er werd me afgeraden de hele reis met de bus te doen. Lamu ligt een stuk noordelijker, richting Somalie, en de weg daar naartoe vanaf Malindi schijnt gevaarlijk te zijn.
Gelukkig gaan er betaalbare vluchten vanaf Malindi en heb ik daarvoor gekozen.
Met de matatu (minibusjes) van hier naar Malindi gereisd en daar een nachtje in een lokaal guesthouse geslapem, omdat ik Malindi ook wel eens wilde zien. Dat heb ik nu en één nacht was genoeg. Het wordt geregeerd door Italianen en dat vind ik nou niet het leukste volk, althans niet degenen die ik hier in Afrika tegenkom. Luidruchtig, arrogant en vooral erg onvriendelijk tegen de lokale bevolking is mijn beeld van ze hier.

Maar het eiland Lamu heeft al mijn verwachtingen waargemaakt.
Wat een geweldig eiland! De tijd lijkt er stil te hebben gestaan. Geen auto’s, maar ezels als vervoersmiddel. En bootjes om je naar de andere kant van het eiland te brengen.
Een doolhof van nauwe steegjes. Zelfs de viezigheid in Lamu Town draagt eigenlijk alleen maar bij aan de sfeer.
Via internet had ik een leuke guesthouse gevonden, Jambo House. Klein met maar 5 of 6 kamers maar erg goed, zeker voor de prijs.
Samen met 2 stelletjes die daar ook verbleven heb ik 2 keer een boottrip gemaakt. Een keer naar Takwaa ruines, wat interessant was en een snorkeltripje. Beide keren met een heerlijke lunch. De vis werd ter plekke gevangen door de kapiteit, die met zijn speer het water in dook en van alles voor ons ving.
Ik ben ook een ochtend met een gids een tour gaan doen. Normaal hou ik daar niet zo van, maar op dit authentieke eiland was het erg leuk om wat meer te leren over de mensen en de tradities op het eiland, waar de Islam centraal staat als geloof. Leuk ook dat je op plekken komt waar je zelf anders niet zo snel zou komen. Naast deze dingen heb ik vooral veel rondgestruind over het eiland en op terrasjes gezeten om het dagelijks leven van de bevolking aan je voorbij te zien trekken. Vooral aan het centrale pleintje heb ik uren zitten kijken naar de mannen die daar in groepjes bij elkaar zitten, hardwerkende maar ook soms brutale ezels en spelende kinderen.
De meest lekkere verse sapjes, shakes en heerlijke verse vis en het ’s avonds veilig rond kunnen lopen op straat zijn alleen al reden om dit kleine stukje Kenia eens te bezoeken.
Ik ga zeker nog eens terugkomen!
Het was ook lekker om weer even een weekje op mezelf te zijn, het gevoel te hebben van op reis te zijn. En na een reis is het dan fijn om weer thuis te komen, in dit geval in Diani, bij Kebene. En fijn de pups weer te zien die ik stiekem toch wel gemist had en waar ik me meer aan hecht dan ik misschien zou moeten doen.
Voor nu nog even genieten van ze!

Voor ik afsluit moet ik toch eerlijk bekennen dat ik een klein beetje jaloers ben op het Hollandse weer. Een weekje kou zou ik eigenlijk best lekker vinden. Hoe lekker het weer hier ook is, alle dagen warmte gaat mij gewoon ook vervelen. Ik hou wel van onze seizoenen. Maar laat ik vooral niet klagen want eenmaal terug in Nederland zal ik daar vast weer anders over denken en juist weer naar dit klimaat verlangen.

Tot de volgende, die hopelijk vanuit Rwanda zal zijn. Dan vast met meer inspiratie, want een nieuwe land, met nieuwe indrukken.

Liefs Marloes

  • 27 Januari 2013 - 13:02

    Karin:

    Leuk verslag weer! Ah, de puppies op het strand!
    Ik kijk uit naar je verslag uit Rwanda!

    Safari njema!

  • 27 Januari 2013 - 13:53

    Willy En Henk:

    Marloes fijn om weer een verslag van je te lezen, weer een mooi verhaal, genieten van al het moois wat het land te bieden heeft, mooie mensen en een mooie natuur. Er zouden misschien meer toeristen dit land moeten bezoeken om met igen ogen te zien hoe mooi het is en hoe vriendelijk over het algemeen de mensen zijn.
    Nu op naar het volgende avontuur Rwanda, hopelijk wordt je visum snel geregeld en kun je 1 februari vertrekken.
    We verwachten weer een mooi verslag van je belevenissen aldaar en wensen je weer heel veel plezier.

    Liefs en xxx van ons

    Jambo

  • 27 Januari 2013 - 17:33

    Marian:

    Hoi Marloes,

    eens met de anderen, fijn om weer een verslag van je te lezen!
    Leuk om lekker hier in de kou (haha), nou ja, lekker warm binnen, jouw avonturen een beetje mee te beleven. Ga zo door, zou ik zeggen. ;-)

    Liefs, Marian

    PS. Vandaag was een regendag na al die sneeuw en ijs, en ik ben dat nu al beu. Geef mij maar een echte winter zoals de afgelopen weken, dat scheelt ook weer in de muggen straks in de zomer.

  • 28 Januari 2013 - 10:15

    Trijnie En Sjer:

    Dag Marloes,

    We hebben weer met belangstelling je reisverslag gelezen. Je hebt voorlopig voldoende aan dierverzorging gedaan. Wel zinvol maar op naar de volgende ontdekking. Veel plezier en genieten. Blijf foto,s maken en over je belevenissen schrijven.

    Groet, Trijnie en Sjer.

  • 28 Januari 2013 - 11:08

    Trijnie En Sjer:

    Dag Marloes, daar zijn we weer.

    We waren even vergeten dat het vandaag een bijzondere dag was. We hebben naar Engelen gebeld en je moeder gefeliciteerd. Jij dus ook bij deze van ons. Blijf genieten zo lang het nog kan.

    Groet, Trijnie en Sjer.

  • 30 Januari 2013 - 18:00

    Marije:

    Hoi Marloes,

    Met veel plezier en lichtelijke jaloezie heb ik dit verslag weer gelezen. Geniet ervan! Veel plezier in Rwanda!
    Take care!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Op reis door Afrika

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 15633

Voorgaande reizen:

16 September 2012 - 15 April 2013

7 maanden reizen door Afrika

Landen bezocht: